|
|
Autor |
Wiadomość |
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 22:19, 29 Cze 2007 Temat postu: Zawodowe Prawo Jazdy w USA |
|
|
TU postanowiłem umieścić informacje nt. Amerykańskiego prawa jazdy
ponieważ interesowałem się tym uznałem że może ktoś też chce się dowiedzieć co nieco .
Uzupełnienia informacji mile widziane .
Jak już wiadomo z informacji Hioba na tym i innych forach, Polskie prawo jazdy jest ważne na terenie Stanów Zjednoczonych tylko około 6-ciu miesięcy. Natomiast aby jeździć zawodowo Truckiem (np. tak jak Hiob) Należy zrobić zawodowe prawo jazdy tzw. CDL
Zatem co to jest CDL?
CDL to zawodowe prawo jazdy odpowiadające polskim "C" "D" "C+E"
W Stanach obowiązują trzy główne kategorie zawodowego prawa jazdy, które tu nazywa się klasami (Class) .
Najwyższą jest tzw Class A i generalnie uprawnia do prowadzenia pojazdów ciężarowych z naczepą o masie całego zespołu pojazdów powyżej 26000 funtów i masie samej naczepy powyżej 10000 funtów
Class B jest odpowiednikiem naszej kategorii "C1+E" "C" i "D". Class B uprawnia do prowadzenia pojazdów ciężarowych (i zespołów pojazdów) o masie całkowitej nie większej niż 26000 funtów i masie przyczepy do 10000 funtów, ponadto uprawnia do prowadzenia normalnych autobusów.
Trzecią kategorią i zarazem najniższą jest Class C
Uprawnia do prowadzenia mniejszych pojazdów lub zespołów pojazdów.
Class C ma takie same uprawnienia jak Class B, jednak że nie pozwala na prowadzenie pełnowymiarowych Autobusów (zezwala tylko na prowadzenie mikrobusów).
[link widoczny dla zalogowanych] znajdują się podstawowe informacje i wymogi do egzaminu w języku angielskim na Prawo jazdy CDL
Wymagania wiekowe są takie same jak w Polsce, z tym że nie można zawodowo jeździć jeżeli nie ukończyło się 21 roku życia. (w Polsce można jeździć w wieku 18 lat jeżeli jedzie się jako tzw. pomocnik kierowcy)
Testy:
Poniżej opisałem rodzaje testów wraz z linkami do przykładowych testów.
General Knowlege Test- jak sama nazwa wskazuje jest podstawowym testem wymaganym aby uzyskać prawo jazdy CDL
[link widoczny dla zalogowanych]
Hazardous Materials Test- Jest to odpowiednik Europejskiego ADR, czyli test wymagany od osób przewożących materiały niebezpieczne, jednakże aby jeździć cysternami wymagany jest jeszcze inny test.
[link widoczny dla zalogowanych]
Doubles and Triples Test - wymagany dla prawa jazdy CDL klasa "A" dla kierowców ciagnących dwie lub trzy przyczepy (doubles/triples) (W niektórych Stanach dopuszcza się holowanie więcej niż jednej naczepy lub przyczepy, w Polsce prawo dopuszcza holowanie dwóch przyczep i więcej tylko przez ciągniki rolnicze).
[link widoczny dla zalogowanych]
Air Brakes Test - test wymagany do operowania pojazdami z hamulcami pneumatycznymi (niektóre małe ciężarówki w USA, w przeciwieństwie do Europejskich, nie zawsze posiadają hamulce pneumatyczne ).
[link widoczny dla zalogowanych]
Tanker Test - test wymagany do ciągniecia cystern z płynami lub gazami .
[link widoczny dla zalogowanych]
Combination Vehicles Test - taki test muszą zdać wszyscy posiadacze prawa jazdy CDL klasy "A". Test ten poświęcony jest znajomości operowania tractor-trailers oraz semi-trailers. Test sprawdza wiadomości związane z obsługą pojazdów holowanych czyli przyczep i naczep.
[link widoczny dla zalogowanych]
1) testy pochodzą ze strony "kierowca .com"
2) tabelka pochodzi ze strony auto szkoły "cdlschool.com"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Harry_man
Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 9:04, 30 Cze 2007 Temat postu: |
|
|
Czy te klasy trzeba robić po kolei, zaczynając od najniższej, czy można od razu robić A?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 11:41, 30 Cze 2007 Temat postu: |
|
|
Z tego co się dowiedziałem, można odrazu robić class A
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
PolskaJazda
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 16:34, 30 Cze 2007 Temat postu: |
|
|
Witam, kilka uwag dla zainteresowanych. Podtsawowa sprawa jest taka, ze w USA obowiazuja jakby dwa zrodla prawa: federalne (czyli ogolnokrajowe) i stanowe. Oznacza to tyle, ze zawsze musimy sie liczyc z tym, ze prawo stanowe bedzie sie roznic pomiedzy stanami, poniewaz kazdy stan ma swoje rozwiazania prawne, dopasowane niejako do wlasnej sytuacji. Stany roznia sie obszarem, klimatem a glownie gestoscia zaludnienia. Dlatego prawo (w tym o ruchhu drogowym) jest nieco ostrzejsze w Kalifornii niz np w Montanie. Odnosi sie to oczywiscie glownie do bardziej szczegolowych przepisow, takich jak te o CDL. Nie mozna wiec powiedziec za bardzo, ze wyzej opisana przez SIMI proscedura jest prawdziwa dla calego kraju. Tak jak nie mozna powiedziec, ze np galka na kierownice (taka do manewrowania) jest nielegalna w USA, bo ona jest nielegalna tylko w niektorych stanach, kiedy w innych wcale nikogo nie obchodzi. To taka ogolna uwaga, z ktorej wynika, ze wlasciwie niemozliwycm jest znac cale prawo USA, specjalizacja jest koniecznoscia.
Kieedy w 2003 roku zdawalem egzamina by uzyskac CDL-A w stanie New York, wygladalo to tak:
- zapisalem sie na kurs gdzie uczylismy sie odpowiedzi na pytania testowe przez jakies 2 tygodnie. Osrodek dysponowal pytaniami, ale moglismy je widziec tylko na zajeciach.
- zdawalismy egamin z wiedzy teoretycznej w lokalnym DMV. Mozna bylo podchodzic wielokrotnie za jakas mala oplata. Pomyslen zdanie egzaminu owocowalo otrzymaniem takiego Student-Permit ( czy jakos tak) z ktorym moglismy zaczac jazdy z instruktorem
- 10 godzinnych jazd po miescie takim malym Fredkiem z chyba 40 stopowa naczepa - nauka jazdy truckiem od zera, tzn byly osoby nie majace pojecia np o zmianie bbiegow w skrzyni manualnej, nawet w osobowce!
- Egzamin z jazdy. Dwie czesci, obie przerazajace: PRE-TRIP INSPECTION, czyli inspekcja pojazdu. Mieslismy to wyuczone na pamiec (nawet ci nie mowiacy po angielsku slowa), trrzeba bylo obejsc trucka zaczynajac od kabiny i opowiedziec po kolei egzaminatorowi co sprawdzamy, pokazujac palcem, bylo to cos takiego: "szyba nie peknieta, zderzak caly, nakretki na kolach trzymaja (i tu trzba bylo reka "pokrecic" nakretke ) itd. Pominiecie czegokolwiek dawalo zaraz punkty ujemne i powyzej jakiegos limitu tychze egzamin byl oblany w tym miejscu. Kto sobie poradzil, ruszal w rundke po miescie, z jedna mila po autostradzie az do najgorszego: parkowania tylem na ulicy z pomiarem odleglosci kol od kraweznika Egzaminator kontynuowal notowanie "karnych" punktow w swojej tableli, by na koniec je zsumowac i podac wynik egzaminu.
Potem juz poszukiwanie pracy, dwa kursy na Floryde ze starym kierowca (przyjaznimy sie do dzis) i... zostalem samodzielnym kierowca
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 17:54, 30 Cze 2007 Temat postu: |
|
|
Wlaśnie dlatego napisałem że uzupełnienia mile widziane
To co opisałem miało tylko przybliżyć w zarysie jak to wygląda.
W końcu jeszcze nikt się nie nauczył jeździć przez internet .
PolskaJazda dzięki za swoje spostrzeżenia (wnoszą nowe przydatne informacje do tematu) .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20:05, 05 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Dla znających Angielski podaję link do podręcznika CDL obowiązującego w stanie Indiana. Podręcznik jest w formacie PDF i zawiera wszelkie informacje potrzebne do zdania testów pisemnych, a także informacje nt. przebiegu egzaminu praktycznego .
Podręcznik znajduje się [link widoczny dla zalogowanych]
Ze względu na ilość stron (dokładnie 147s.), dla wygody korzystania, zalecam zapisanie go na dysku .
Miłej lektury
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez simi dnia Czw 20:41, 05 Lip 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
hiob
Administrator
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 471
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Północna Karolina, USA
|
Wysłany: Czw 20:25, 05 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
simi napisał: | ...
Ze względu na ilość stron (dokładnie 147s.), dla wygody kożystania, zalecam zapisanie go na dysku .
Miłej lektury |
korzystania!!!
A za informacje dziękuję i ja. Muszę odnowić sowje prawko w tym roku, więc muszę ponownie zdać egzamin z HazMatów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 20:41, 05 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Upss. faktycznie już poprawiam
Miło wiedzieć że komuś się przyda
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 8:18, 06 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] natomiast znajdują się testy online udostępnione przez C.R. ENGLAND (to ta firma od ciężarówki na zdjęciu w której wybuchł silnik)
Aby zacząć test należy wpisać jakikolwiek numer social security
I dowolne dane ( Ja wpisuje John Doe ).
Na zakończenie testu wyświetlają się statystyki, które można sobie wydrukować.
(Z tego co ustaliłem przepisy federalne mówią, że aby zdać należy mieć co najmniej 80% poprawnych odpowiedzi, a ilość pytań w teście nie może być mniejsza niż 30 na test.)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
PolskaJazda
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 18:05, 07 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
simi, widze, ze ostro sie przymierzasz do tematu prawa jazdy w USA, bedziesz zdawac wkrotce? Jesli mozna zapyatc, tak z ciekawosci
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 18:53, 07 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Oczywiście że można Co do prawa jazdy w USA to i tak i nie.
Na razie robię krajowe "C", a po nim mam zamiar od razu zrobić "C+ E"
Jednakże mam zamiar ubiegać się o zieloną kartę (gdy będzie to możliwe, czyli najwcześniej za jakieś dwa lata). Oprócz tego w tym podręczniku można wyczytać wiele ciekawych rzeczy których nie uczą w polskich auto szkołach, a które są przydatne dla niedoświadczonych kierowców.
A jak wiadomo wiedzy nigdy za wiele
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
hiob
Administrator
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 471
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Północna Karolina, USA
|
Wysłany: Nie 3:39, 08 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
simi napisał: | [link widoczny dla zalogowanych] natomiast znajdują się testy online udostępnione przez C.R. ENGLAND (to ta firma od ciężarówki na zdjęciu w której wybuchł silnik)
Aby zacząć test należy wpisać jakikolwiek numer social security
I dowolne dane ( Ja wpisuje John Doe ).... |
Dzięki, sam trochę poćwiczę przed tegorocznym egzaminem na HazMaty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
simi
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 9:43, 08 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Eh, podejrzewam że i bez tego pójdzie ci dobrze (w końcu lata praktyki )
Jednak jak wiadomo "Trening czyni mistrza"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Wojtek
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Wto 19:39, 24 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
A ja mam takie pytanie: jak wygląda sprawa ze znalezieniem pracy po zrobieniu kursu, tzn. chodziloby o kwestie związane z pozwoleniem na prace (lub jego brakiem) numerem SSN. Czy będąc kierowcą można pracować "na czarno"?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
PolskaJazda
Dołączył: 31 Maj 2007
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 3:57, 25 Lip 2007 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Czy będąc kierowcą można pracować "na czarno"? |
Wlasciwie jest to niemal niemozliwe, ogromna wiekszosc (a moze juz nawet 100%) stanow wymaga numer SSN zanim wyda prawo jazdy CDL. Nie wiem dokladnie jak jest dzisiaj, bo mnie to za bardzo nie interesuje, ale jeszcze niedawno nasi z Chicago jezdzili zdawac CDL do stanu Oregon, zreszta moze nadal to robia? Jesli tak, to mozna znalezc ogloszenia w Polskich gazetach z Chicago i NY, nikt sie z takimi "uslugami" nigdy nie kryl, to w koncu zwykla wycieczka. Jednak samo prawo jazdy to nie wszystko, zanim firma zatrudni kierowce, musi znalezc dla niego ubezpieczenie (tu sa dodatkowo pewne problemy z niedoswiadczonymi kierowcami) a do tego numer SSN jest juz niezbedny. Moze i ten problem mozna jakos rozwiazac, choc watpie (nawet mimo, ze pomyslowosc imigrantow jest kompletnie bezgraniczna). W efekcie takiej sytuacji nie ma chyba praktycznego sensu pchac sie do USA, bo Kanada z tego co slyszalem daje mozliwosc realnej, kompletnie legalnej emigracji. Warunki placowe i zyciowe sa chyba podobne, trucki amerykanskie, trasy tez dlugie - po Alaske.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gGreen v1.3 // Theme created by Sopel &
Programosy
|